דף בית
 
 
אודות
 
 
צור קשר
 
 
מומחים
 
 
מאמרים
 
 
השתלמויות
 
 
פרסום
 
 
מוצרים
 
 
פורומים
 
 
חדשות בענף
 
 

 

ההתפתחות של השירותים הלוגיסטיים מה-3PL ועד ל- 5PL
02/11/08
מאת : יצחק דנה *
*הכותב הינו מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטי – AGS
פורסם בעיתון לוגיסטיקה
שרותי Outsourcing עסקיים, הפכו בשנים האחרונות למקובלים יותר וזמינים במגוון רחב של סקטורים.  Outsourcing נכון, עשוי להקנות למקבליו  יתרונות רבים בהם: הקטנת הוצאות, שיפור רמת התפעול, שיפור רמת שירות הלקוחות, הגדלת המכירות. ה- Outsourcing נמצא כמגשר על מצבים של חוסר באמצעי ביצוע עצמיים, מקטין מלאים, משפר את מהירות תנועות המלאי ומחזורם, מקטין השקעות ברכוש ואמצעים, הופך הוצאות קבועות למשתנות, משפר את תזרים המזומנים, מוסיף יתרונות תחרותיים ומוסיף ערך לבעלי המניות. בביצוע מיטבי של Outsourcing ניתן בין השאר לקיים את הפעילות העסקית  המוגדרת כ virtual corporation – ארגון המתבסס על אמצעי תקשורת וממשקים המקשרים בין מקורות האספקה לבין הלקוחות והשווקים, ללא אמצעי ביצוע עצמיים ויכולות פיזיות. כתבה זו עוסקת בהתפתחות ענף ספקי האאוטסורסינג הלוגיסטי בעולם מה-3PL  דרך ה- 3.5PL  - 4PL ועד ל– 5PL כאשר אנו צפוים להגיע לשינויים נוספים. הכתבה מסבירה מי הם השחקנים הראשיים, מה תפקידם ומהו הערך המוסף שהם מביאים לשרשרת האספקה.
בראשית 3PL
המושג 3PL-  Third Party Logistics נוצר בשנות השבעים המוקדמות כאשר חברות ההפצה הבין-לאומיות הצטרפו כצד שלישי לחוזי ההובלה שהיו נהוגים בין המשלחים (2PL) לבין המובילים ( 1PL) . במשך השנים, התרחבה ההגדרה וכיום משתמשים במושג 3PL לכל עסק המציע אספקה של שרות לוגיסטי בשיטת ה Outsourcing. חברות ה 3PLs חלוצות פעילויות ה Outsourcingהלוגיסטי. הלוגיסטיקה של חברות ה- 3PLs, מהוה את עיקר ומהות העסק שלהן (core business) ולכן הן משקיעות משאבים רבים ע"מ לאחד פעילויות לוגיסטיות, רבות ככל הניתן, בתחומי השילוח, ההובלה, האחסון, הליקוט וההפצה ולהגדיר את עצמן כספקי שירותים לוגיסטיים Service ProviderLogistics= LSP. הלקוחות מעוניינים מאד להפחית עלויות ולשפר את רמת השרות ועל כן הם מתקשרים עם חברות ה -LSP לאספקת השירותים הלוגיסטיים בשווקים המקומיים ובפעילות הבין-לאומית והגלובלית שלהם. עפ"י מחקרים בין לאומיים, החיסכון ללקוחות של ה 3PL-  הינו בין 15% ל- 25% מההוצאות הלוגיסטיות הכוללות שלהם. חשוב מאד להדגיש שלמרות הגלובליזציה הרבה שענף ה- LSPעבר בשנים האחרונות,    לוגיסטיקה היא עסק מקומי! תובלה, מחסנים, הפצה וכד' – דורשים אמצעים ונוכחות מתמדת בשווקים המקומיים(Domestic Services). מהצד השני, ספקי שירותים לוגיסטיים מקומיים שאינם משכילים לפתח קשרים עסקיים עם חברות  LSP, מוצאים את עצמם בעמדה נחותה למול לקוחות בין-לאומיים הפועלים גם בשוק המקומי. מצב זה, מאפיין כיום גם את שוק ה- 3PLsבישראל.
 
מספר סוגי 3PLs
בהאינציקלופדיה האינטרנטית ויקיפדיה מפורטים הסוגים הבאים של 3PLs:
Standard 3PL– זהו ה 3PL הבסיסי המבצע שרותי אחסון ליקוט והפצה בלבד.
Service developer– זהו 3PL המציע ללקוחותיו שרותי ערך מתקדמים(value-adde services), אריזה מחדש, מערכת אבטחה מתקדמת, Tracking and Tracing, שרותי Cross-Docking תוך כדי הפעלת תוכנות לוגיסטיות מתקדמות.
The customer adapter- זהו 3PL שמהותו ביצוע ובקרה של כל הפעילויות הלוגיסטיות של הלקוח.
The customer developer- זוהי הרמה הגבוהה של 3PL הממזג עצמו עם הארגון של הלקוח וממלא בשלמותם את כל הפונקציות הלוגיסטיות כולל פיתוח תהליכים לוגיסטיים חדשים עבור הלקוח.
 

הדור הבא: 4PL
המושג 4PL- Fourth Party Logistics הינו מטבע לשון שלראשונה פורסם ע"י חברת הייעוץ הגלובלית Accentureאשר אף רשמה סימן מסחרי מוגן (Trademark) בסוף שנות ה 90  על מונח זה. פרשנויות ומאמרים רבים ניתן למצוא בספרות העולמית לגבי ההגדרה של המושג ומי הן החברות העונות על הגדרה זו.
עפ"י Accenture, 4PL הינו אינטגרטור המרכז את המשאבים, היכולות והטכנולוגיות של ארגונו ושל ארגונים נוספים ע"מ לתכנן, להקים, ולהפעיל פתרונות מקיפים לשרשרות האספקה. ל -4PL יכולות תכנון לוגיסטיות עצמאיות והבנה לוגיסטית רחבה של  KNOW HOW&BEST PARCTICES הכוללות בין השאר יכולות תכנון וחיזוי הביקוש ושליטה בכל שרשרת האספקה  Demand Forecasting & Replenishment Planning כולל גם בנקודות המכירה ( POS) וניהול הלוגיסטיקה של ההחזרות. לארגון ה- 4PLאין נכסים עצמאיים כגון ציי רכב. מחסנים. אמצעי שינוע וכד'.
 
דור ביניים- 3.5PL
התפתחות מעניינת וחדשה בתחום אספקת השירותים הלוגיסטיים כיום הינה התופעה המכונה  3.5PL המתבססת על קבוצת חברות 3PL תחת הנהלה אחת, המרכזת יכולות לוגיסטיות נכבדות בתחומי השילוח, ההובלה, האחסון, הליקוט וההפצה ובעלת פריסה ארצית ו/או גלובלית של מרכזים לוגיסטיים, המפתחת קשרים אסטרטגיים עם הלקוחות שלהן ומשקיעה בתחומי ה-ITהלוגיסטי ויכולות תכנון- חיזוי הביקוש וניהול המלאי.
 
הדור הבא- 5PL
המושג העדכני היום לרמה הגבוהה של ספקי שירותים לוגיסטיים הוא ה- 5PL. המושג  Fifth Party Logistics = 5PL מקורו מן האקדמיה והא מתייחס לספק-על(meta-provider) של שירותי שרשרת האספקה, המפעיל את כל השותפים בשרשרת הגלובלית כולל יצרנים, ספקים, מובילים, משלחים, ארגוני3PL  &4PL ורשתות השיווק תוך כדי יצירת שותפות אמון עסקית ( trusted partner) הכוללת בין השאר נטילת חלק בסיכון העסקי  ובתגמול בהתאם לתוצאות הביצוע. תכליתו של ה- 5PL הינו ליצור מצב של WIN-WINהמאפשר לכל חוליה בשרשרת לפעול נכון יותר ולהרוויח יותר מן הפעילות הלוגיסטית.
לסיכום
מאמר זה ניסה לעשות סדר במונחי ה אאוטסורסינג הלוגיסטי, להציג את התפתחות הענף מ  1PLעד 5PL, לדון ברקע בו התפתח כל אחד מהספקים ומהו תרומתו לשרשרת האספקה. אם תשימו לב, הפירמידה הינה קטומה, ז"א שבקרוב נשמע על התפתחויות מעניינות בתחום אספקת שירותים לוגיסטיים.
ענף זה נחשב לענף הכלכלי השלישי בגודלו בעולם, עם קצב גידול שנתי דו-סיפרתי ועם השקעה רבה בכוח-אדם, בטכנולוגיות מתקדמות ובשיטות עבודה מתקדמות.
 


דף הבית | אודות | צור קשר | תקנון האתר